نحوه طرح دعوی در مورد انتقال سند خودرو

ارسال شده توسط ادمین در 16 مهر 1393 ساعت 23:06:25

نحوه طرح دعوی در مورد انتقال سند خودرو

شماره پرونده 1964 ـ 1/127 ـ 92

درخصوص نحوه طرح دعوی در مورد انتقال سند خودرو سئوالی مطرح می‌گردد که تقاضای بررسی و اعلام نظر مشورتی دارم:

سؤال:

آقای «الف» خودرویی را که سند آن به نام خود وی می باشد با فروش­نامه عادی به آقای «ب» می­فروشد و شخص «ب» همین خودرو را با مبایعه‌نامه عادی به «ج» واگذار می­کند و «ج» با فروش­نامه عادی به «د» می­فروشد. حال، شخص «د» جهت طرح دعوی برای انتقال سند آیا باید همه ایادی قبلی را طرف دعوی قرار دهد یا طرح دعوی به طرفیت «ج» و «الف» کفایت می­ کند؟

نظریه شماره 100/93/7 ـ 27/1/1393

دعوای الزام به انتقال سند رسمی ‌باید لزوماً به طرفیت شخصی صورت پذیرد که سند رسمی به نام وی است امّا در خصوص سایر ایادی که در نقل و انتقال خودرو به عنوان فروشنده نقش داشته‌اند با توجه به نسبی بودن اثر احکام، ضرورتی به طرح دعوا به طرفیت آنها از سوی خریدار نهایی نبوده مگر اینکه خریدار بخواهد از طرف قراردادن آنها برای خود حقی قایل و از آن استفاده نماید. بدیهی است که طرح دادخواست دعوای طاری (جلب ثالث) در حین رسیدگی با رعایت شرایط قانونی بلااشکال است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080